Det skal du vide om portrætfotografi

Der findes mange forskellige måder at tage portrætter på, og det betyder også, at der ikke er ét objektiv, der er et "portrætobjektiv". Læs alt om portrætter i artiklen her. 

© Shutterstock

Her er alt du skal vide om portrætfotografering

Portrætfotografi er en af de ældste og mest klassiske af alle fotogenrerne, men også en af dem, der er sværest at definere. For hvornår kan man kalde et billede af et menneske for et portræt? Og hvilket objektiv er bedst at bruge til portrætter? Få svarene her.

19. marts 2019 af Sarah Marie Winther

Hvad er et portrætfoto?

Et portrætfoto er et billede af en eller flere personer, der viser en flig af, hvem de er som mennesker. Mere præcist kan det faktisk ikke siges, for der findes rigtig mange forskellige måder at tage portrætter på. 

> I vores abonnementsunivers Fordelszonen kan du også se en videoguide til, hvordan du tager gode portrætter. 

Nogle fotografer kan godt lide at gå helt op under næsen på deres model, mens andre helst vil stå så langt væk, at man kan se den fulde figur og måske endda omgivelserne. Nogle går efter at få et ægte udtryk, fx et grin eller et eftertænksomt blik, mens andre instruerer deres model. 

Det mest almindelige portræt er ofte taget fra brystet og op, og som regel kigger modellen ind i kameraet. Denne type portrætfotos bruges fx i avisartikler og på bogomslag.

> Læs også: Her er de bedste kameraindstillinger til portrætfotos

Hvilke slags portrætter findes der?

Der findes formentlig ligeså mange slags portrætfotos, som der findes fotografer, men nogle af de mest populære kan du se herunder:

1. Traditionelle portrætfotos

Det skal du vide om portrætfotografi

En af de mest almindelige portrættyper er hoved-skuldre-portrættet, som både kan tages i kunstigt og naturligt lys. 

© Shutterstock

Et traditionelt portræt kendetegnes ved, at det er taget fra brystet og op, og at modellen er blevet instrueret til at posere på en bestemt måde, så det er vedkommendes bedste side, der vender ud mod kameraet.

> Læs også: 3 tips til posering i portrætfoto

Det betyder dog ikke, at du ikke kan fotografere spontane, ærlige ansigtsudtryk, når du tager traditionelle portrætter. Men i modsætning til fx streetfotografi er de traditionelle portrætter planlagte, og modellen er klar over, at han eller hun bliver fotograferet.

Traditionelle portrætter bliver ofte til i et studie med kunstigt lys og baggrundsophæng, men kan også sagtens tages i naturligt lys indenfor eller udenfor. Det vigtigste er, at baggrunden er helt enkel og at lyset rammer modellen på en flatterende måde.

> Læs også: Sådan fotograferer du portrætter med studielys

2. Portrætfotos i miljø

Det skal du vide om portrætfotografi

At bruge miljøet, som den portrætterede bor, arbejder eller fordriver sin fritid i, er en fin måde at skabe et mere fortællende portræt. 

© Shutterstock

I modsætning til traditionelle portrætter spiller omgivelserne i denne type portrætter en ligeså stort rolle som selve modellen. 

Typisk foregår fotograferingen et sted, der fortæller noget om den person, der bliver portrætteret, fx et hjem, en stamcafé eller en kunstners atelier.

Selvom denne type portrætter foregår udenfor studiet, er det stadig vigtigt, at modellens ansigt er ordentligt belyst, og derfor arbejder mange fotografer med lys på samme måde som i de traditionelle portrætter, men typisk er studielyset skiftet ud med en lille ekstern flash.

> Læs også: 5 tips til at få flottere baggrunde i dine billeder

3. Børne-, par- eller familieportrætter

Hvem siger, at der kun må være én person i et portræt? Billeder af børn, par, familier eller vennegrupper falder også under kategorien portræt, men er typisk mere udfordrende end andre portrætter, fordi du skal have styr på flere personers ansigtsudtryk og poseringer på én gang.

> Læs også: Sådan tager du gruppebilleder

Til gengæld er det som regel også lettere at få naturlige ansigtsudtryk i billeder af flere personer, fordi de kan snakke og pjatte med hinanden, og det giver en mere afslappet stemning, især hvis personerne ikke er vant til at blive fotograferet.

> Læs også: Sådan får du gode billeder af børn og børnebørn

5. Selvportrætter

Selvportrætter er meget andet end selfies, og med et kamerastativ, en selvudløser og lidt kreativitet kan du rent faktisk tage billeder af dig selv, der både er interessante og inspirerende. 

Og det gode ved at fotografere dig selv er, at du kan bruge nøjagtigt ligeså lang tid på det, som du selv gider.

En af grundene til at tage selvportrætter kan også være, at du står og mangler et profilbillede til de sociale medier, jobansøgningen eller kørekortet. 

Her kan du både spare penge og frustrationer på at klare fotograferingen selv.

> Læs også: Sådan tager du det perfekte profilbillede

Hvilket objektiv er bedst til portrætfotos?

Det skal du vide om portrætfotografi

Hvis du vil tage klassiske portrækker fra brystet og op, er mellem 85 og 100 mm den optimale brændvidde. Det betyder dog ikke, at du ikke kan bruge andre typer objektiver til at fotografere mennesker. 

© Shutterstock

Vi ville gerne kunne svare kort og præcist på dette spørgsmål, men det kommer helt an på, hvilket slags portræt, du gerne vil tage. 

Hvis det er traditionelle portrætter, du er mest interesseret i, får du de bedste resultater med en brændvidde på 85-100 mm. 

> Læs også: Hvad er et portrætobjektiv? 

Forklaringen er, at en afstand på omkring 1,5 meter giver det mest harmoniske perspektiv. Det er nemlig den afstand, vi normalt har til de mennesker, vi taler med. 

Det betyder naturligvis ikke, at du altid skal bruge objektiver på 85 eller 100mm, når du fotograferer mennesker. 

Hvis du fx vil have omgivelserne med i billedet, er det meget bedre at bruge et objektiv på 50 eller 35 mm, alt efter hvor meget, din model skal fylde i billedet i forhold til omgivelserne. 

> Læs også: Derfor er et 50 mm objektiv din (nye) bedste ven