Affyring af raketten Falcon Heavy

Affyringen af raketten Falcon Heavy er taget på afstand med et fjernstyret kamera. 

© Trevor Mahlmann

Sådan fotograferer du en raketaffyring

Hvis du skulle være så heldig at overvære en raketaffyring, kan du få forrygende billeder med de rette kameraindstillinger. Vi har talt med en erfaren amerikansk rumraketfotograf og luret et par tricks til fokus, komposition og eksponering ud af ham.

11. juli 2019 af Sarah Marie Winther

Trevor Mahlmann er kun 23 år, men han er allerede et velkendt ansigt på NASA's raketaffyringsplatforme i Florida, USA. 

Han har indtil videre fotograferet 24 raketaffyringer, og han har derfor masser af tips til, hvordan man får de bedste billeder af den hæsblæsende begivenhed. 

1. Brug et eller flere fjernstyrede kameraer

En raketaffyring foregår bag en afspærring, så hvis du vil have billeder af raketten tæt på, skal du bruge fjernstyrede kameraer, som du sætter op på platformen forud for affyringen.

Trevor bruger mellem 5 og 10 kameraer, som alle er udstyret med en dongle, der gør, at kameraerne kan indstilles til at blive udløst via lyd. 

Det betyder, at kameraet automatisk begynder at tage billeder, når lyden fra rakettens motor når et vist niveau. Disse dongles kan fås til 300-500 kroner og skal bruges med en app til din smartphone. 

> Læs også: Sådan bruger du dit kameras WiFi

2. Find en vinkel, der ikke ligner de andres

Affyring af raket fotograferet nedefra med fjernstyret kamera

Trevor leger meget med vinkler og prøver altid at finde et sted at placere sine kameraer, hvor han får et anderledes billede end fotografen ved siden af. 

© Trevor Mahlmann

Det er nemt at komme til at tage de helt samme billeder som de andre fotografer ved raketaffyringen, så Trevor leder altid efter steder, hvor han kan komme længere ned eller højere op i niveau, fx ved at stå på en bakke eller et hegn.

Du kan også lede efter elementer, der kan bruges til at skabe en forgrund, der skiller sig ud, fx en busk eller et træ, hvis blomster eller blade kan indramme dit motiv.

> Læs også: Det vigtigste du som fotograf skal vide om komposition

3. Tape kameraets fokusring fast

Når Trevor opstiller sine kameraer, bruger han autofokus til at fokusere på raketten, og skifter så til manuel fokus for at låse fokuseringen. 

For at sikre, at fokus ikke rykker sig, hvis nogen fx kommer til at puffe til stativet, taper han altid fokusringen på kameraerne fast med gaffertape.

> Læs også: 7 hverdagsting du skal have i din fototaske

4. Undereksponér med et par trin

Udstødning på raket fotograferet med fjernstyret kamera

Denne type billede kaldes et "engine shot" og er en hel kategori for sig selv indenfor raketfotografi. Opskriften på disse billeder er ret simpel: fjernstyret kamera og undereksponering. 

© Trevor Mahlmann

Udstødningen fra raketterne er typisk voldsom og kan give fantastiske billeder, der ikke ligner noget andet. Men hvis du vil have detaljer i de lyse flammer er det vigtigt, at du undereksponerer billedet.

Trevor skyder på manuelt optageprogram og bruger eksponeringskompensation til at undereksponere sine udstødningsbilleder med cirka 6 blændetrin. På den måde får han den rigtige, gule farve i stedet for bare en hvid plamage. 

Læs også: Sådan virker eksponeringskompensation i dit kamera

Meget mere om raketter og rumfart i Digital FOTO

I det nye Digital FOTO kan du læse meget mere om den amerikanske raketfotograf Trevor Mahlmann og få de fantastiske historier bag hans overnaturlige billeder af rumraketter og himmelfænomener. 

Han har fx fanget det, der i raketsprog kaldes en "space jellyfish", som mest af alt ligner en regnbuefarvet vandmand, og som er blevet forvekslet med en UFO mange gange igennem historien. I interviewet fortæller han om, hvordan han bar sig ad. 

Hvis du er interesseret i astrofotografi, kan du godt glæde dig til det nye nummer. I anledningen af 50-års jubilæet for Apollo 11 har vi nemlig astrotema i hele Digital FOTO nr. 11!

Du kan både blive klogere på den fotografiske side af den historiske månelanding og så er bladet sprængfyldt med tips og inspiration til, hvordan du kommer i gang med at fotografere måne, stjerner og nordlys. 

I Fordelszonen kan du også se vores store videoserie med den talentfulde landskabsfotograf Mads Peter Iversen. Han guider dig blandt andet til, hvordan du får pletskud af stjerner, Mælkevejen og nordlys.