Akvariefisk

Hjemme foran akvariet kan du med de rigtige kameraindstillinger tage rigtig flotte billeder af fisk.

© Shutterstock

Tag flotte fotos af fisk bag glas

Du kan sagtens skyde flotte billeder af eksotiske fisk uden selv at hoppe i baljen. Her får du eksperternes bedste råd, så du hurtigt kan komme i gang med at tage flotte akvariefotos.

16. april 2019 af Poul Siersbæk

Hvis du ikke har lyst til at hoppe i bølgerne og skyde undervandsfotos, er der rige muligheder for at få gode fiskebilleder i kassen alligevel. 

Især hvis du har et akvarie derhjemme eller har gode venner som har. Det kræver bare de helt rigtige indstillinger og lidt planlægning at få de god skud i kassen.

Normalt kan du fotografere direkte ind i akvariet. Nogle fotografer bruge særligt lys oppefra og fra siderne, men direkte blitz fungerer faktisk også fint. 

Vælg en lukkertid på 1/250 sekund. Det er som regel nok til at fange selv hurtige fisk. Har du brug for kortere lukkertider, skal du vælge High-Speed-Sync. 

> Læs også: 5 tips til bedre undervandsbilleder

Skyd helt tæt på akvariet

Skyd helt tæt på glasset, så du undgår blitz-spejling. Er der alligevel en spejling i billedet, så øg brændvidden og vip kameraet en smule nedad, så du går fri af spejligen. Pas dog på, at vinklen ikke bliver for voldsom, da det vil give forvrængninger.

For at sikre en ensartet og naturlig farvegengivelse, så sæt hvidbalancen til 4000 kelvin eller Dagslys. 

> Læs også: Tag undervandsfotos med din iPhone

Diskosfisk

Når fiskene har vænnet sig til, at du sidder klar med kameraet, kommer de gladeligt helt tæt på glasset.

© Shutterstock

Planlæg dine akvariefotos

For at sikre, at dine akvariebilleder bliver rigtig gode, er det ikke kun kameraindstillingerne , som skal være på plads. Du er nødt til at planlægge lidt i forhold til omgivelser, fiskenes adfærd og, hvordan du selv agerer foran akvariet. Nedenfor kan du se en tjekliste, som er god at følge, når du skal i gang med akvariefotos.

  1. Opbyg naturlige miljøer, hvis dine akvariefotos skal se realistiske ud, og sørg for at glassene er helt rene.

  2. Husk, at fiskene er livlige ved fodring. Lad kameraet stå foran akvariet en times tid før optagelse, så de vænner sig til det.

  3. Dæk siderne af akvariet med mørk plastic eller pap for at berolige fiskene. Sluk alt andet lys, end akvariets, så du mørklægger så meget som mulig.

  4. Sørg for, at vandpumpen er skruet lidt ned for en kort bemærkning. Det sikrer ro i vandet. Skru hurtigt op, når du er færdig.

  5. Tag gerne mørkt tøj og handsker på, så du undgår spejling i glasset, som kan ses på det færdige billede.

  6. Fiskene skal helst være så tæt på glasset som muligt for at få optimal skarphed. Du kan eventuelt skubbe dem forsigtigt med en gren.

  7. For at undgå, at fiskene gemmer sig i planterne, kan du sætte en glasplade foran. Det kan ikke ses i det færdige foto.