Natural History Museum

Med teknologien pixel shift kan du få mange flere detaljer i dine billeder.

© Michael Warwick/Shutterstock

Sådan får du flere detaljer med pixel shift i kameraet

Flere nyere kameraer har funktionen pixel shift, som giver langt bedre detaljegengivelse end normalt. Se, hvordan du kan få billeder med mange flere detaljer.

13. marts 2018 af Poul Siersbæk

Pixel shift er en rigtig smart funktion, som finder vej til flere og flere kameraer. Men funktionen får du nemlig en langt bedre detaljegengivelse end normalt. 

Sådan virker pixel shift i kameraet

Når kameraet er indstillet til pixel shift, tager det automatisk flere billeder af motivet lige efter hinanden. Mellem hvert billede flyttes billedsensoren mikroskopisk, og når billederne efterfølgende sættes sammen til ét, opnår du en række fordele.

Billedsensoren kan rykkes en pixel mellem hvert foto, så hver af sensorens pixels kan repræsentere farverne rød, grøn og blå. 

På den måde kan der hentes langt flere data til hvert billede. 

>Læs også: Få styr på kameraets sensorstørrelser

Pixel shift i Sony A7R III

Her kan du se, hvordan kameraet med pixel shift får langt flere informationer at arbejde med, når det færdige billede skal samles.

© Sony

Med denne metode øges opløsningen ikke, men det gør detaljegraden. Desuden kan du med pixel shift få mere præcise farver, mindre støj og slippe for fænomenet moiré, der kan give grimme stribede mønstre i fx vævninger i tøj. 

I sammenligningen herunder har vi zoomet meget ind på et billede af et træ. Billedet til venstre er taget uden pixel shift, mens funktionen er aktiveret i billedet til højre.

Der er dog også kameraer, der øger opløsningen, så du får et billede med fire gange så mange pixels som normalt, når du bruger pixel shift. 

Det spejlløse systemkamera Sony A7R IV har normalt 60 mio. pixels, og med pixel shift får du fotos på vanvittige 240 mio. pixels.

Ulempen ved pixel shift er, at er der den mindste bevægelse i motivet eller kameraet under de fire til 16 eksponeringer, får du grimme striber i billedet. Derfor skal du bruge stativ og gå efter helt rolige motiver. 

Panasonic Lumix DC-S1R

Full-frame-kameraet Panasonic Lumix DC-S1R har en billedsensor på 46,7 mio. pixels, og med pixel shift tager det billeder på 186,9 mio. pixels.

© Panasonic

Sådan optager du fotos med pixel shift

Det er vigtigt, at både motiv og kamera står helt stille under optagelserne med pixel shift. Kameraet skal på et kraftigt stativ.

Brug blændeprioritet og en blænde omkring F8.0, hvor objektiverne typisk tegner skarpest. 

Vælg en selvudløser på to sekunder, så du ikke får rystet kameraet, når du trykker udløserknappen ned for at sætte optagelserne i gang.

Nu skal du vælge funktionen til pixel shift, som typisk ligger i kameramenuen, hvorefter du sætter kameraet i gang med at tage billederne. Det kan tage nogle sekunder.

I nogle kameraer sættes billederne sammen til ét direkte i kameraet, mens du med andre skal sætte dem sammen i et gratis program fra kameraproducenten.

>Læs også: Vælg den rigtige blænde i dit kamera

Kameraer med pixel shift

Olympus OM-D E-M1 Mark II

Olympus OM-D E-M1X

Olympus OM-D E-M5 Mark II

Olympus OM-D E-M5 Mark III

Panasonic Lumix DC-G9

Panasonic Lumix DC-S1

Panasonic Lumix DC-S1H

Panasonic Lumix DC-S1R

Pentax K-1

Pentax K-1 Mark II

Pentax K-3 Mark II

Pentax K-70

Pentax KP

Sony A7R III

Sony A7R IV